Урок української мови
Прикладом творчості педагогів став урок з української мови, проведений в 4-му класі вчителем Оксаною Романівною Бондаренко на тему «Складання твору-міркування «Чому ластівки відлітають найпершими?» за питаннями».
Якщо врахувати надзвичайно низький рівень розвитку слуху учнів 4-го класу, то обрана тема може здатися непідйомною, але не для Оксани Романівни.
Метою уроку вчитель обрала розвиток описово-розповідного мовлення, формування вміння складати твір-міркування за питаннями, розвиток діалогічного мовлення, вміння добирати переконливі докази, аналізувати, робити висновки.
До уроку Оксана Романівна підготувала мультимедійну презентацію, мовний матеріал на табличках (буквально до кожного слова), індивідуальні завдання для учнів.
Кожний етап уроку вона використала для збагачення і закріплення словникового запасу учнів. Так, наприклад, фонетичну зарядку вчитель проводила за екраном проектора де діти читали склади, слова, речення і знаходили відповідні малюнки, чим демонстрували розуміння значення слів. Мовна хвилинка проводилась за табличками, на яких діти самостійно знаходили і виділяли маркером назви перелітних птахів.
Під час актуалізації опорних знань вчитель застосувала дитячі малюнки, аплікації ластівки, які вони підготували вдома а на уроці розповідали про те, що вони зобразили в своїх роботах. Після перегляду малюнків, фотографії ластівки діти складати асоціативний кущ, де вони пригадали, що ластівка – це перелітний птах, у якого є пір’я, ластівка працьовита, швидко літає, живиться комахами. Це допомогло дітям скласти семантичну карту, де було зазначено що вони знають, хочуть дізнатися та дізналися про ластівку.
Особливо важко слабочуючим дітям дається спілкування між собою мовою, тобто діалог, який Оксана Романівна організувала за допомогою малюнку, запитань і відповідей, які були представлені на екрані проектора і зачитувались парами дітей, між якими вівся зазначений діалог.
Далі вчитель впровадила поетичну хвилинку і складання сенкану, який мав такий вигляд:
Ластівка
Маленька, рухлива
Літає, шукає, знищує,
Дуже жвава пташка.
Трудівниця.
Після фізкультхвилинки діти приступили до підготовки до написання тексту-міркування. Спочатку вони добирали відповіді до питань: чим живляться ластівки? Коли ластівки починають готуватись до відльоту? (Коли зникають комахи). Які зміни відбуваються у цей час у природі? (Стає холодно). Куди відлітають птахи? Чому вони відлітають? (Тому що зникають комахи). Яку користь приносять ластівки? Чи можуть ластівки залишитись на зиму? Чому вони відлітають? Але є інші пташки взимку є у нас? Хто це? (Це зимуючі птахи). Чому вони не відлітають? Чим вони живляться? (Зерно, крихти хліба, насіння). Хто взимку їх підгодовує? Люди. А чому ластівок не можна підгодувати?
Після напруженої роботи вчитель застосувала динамічну паузу під час якої діти виконували вправи пальчикової гімнастики, після якої діти працювали з картками для складання тексту опису, де в реченнях потрібно було вставити пропущені слова, подані в дужках. Вчитель також запропонувала слова, якими можна в тексті замінити слово «ластівки» - вони, птахи, пташки, друзі людини, вороги комах.
Після такої ретельної підготовчої роботи діти змогли приступити до самостійного написання тексту за питаннями.
Домашнім завданням для учнів було знайти в книжках, в Інтернеті прислів’я, загадки, вірші про ластівку, записати їх в зошит, а для учнів з початковим рівнем научуваності – скласти розрізаний на частини малюнок ластівки, зафарбувати силует ластівки за зразком, скласти слова ластівка, гніздо, відлітає з розрізної азбуки та прочитати ці слова, записати слова в зошиті.