Парламентські слухання
Відповідно до Постанови Верховної Ради України № 1158-VIІ від 25 березня 2014 року «Про проведення парламентських слухань на тему: «Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушеннями психофізичного розвитку: проблеми та шляхи їх вирішення» 4 червня 2014 року о 15 годині в сесійній залі парламенту (вул. Грушевського, 5) відбулися парламентські слухання з зазначеної тематики (Постанова Верховної Ради України від 25.03.2014 року № 1158-VIІ «Про проведення парламентських слухань на тему: «Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушеннями психофізичного розвитку: проблеми та шляхи їх вирішення»).
Метою парламентських слухань стало вивчення питань освіти, охорони здоров’я, соціального забезпечення дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Обговорення зазначених проблем на парламентських слуханнях сприятиме вдосконаленню законодавства, інших нормативно-правових актів, які визначають державну політику в сфері соціального захисту, охорони здоров’я, освіти осіб з обмеженими можливостями здоров’я.
Комітет з питань науки і освіти Верховної Ради України до обговорення питання запросив понад 500 учасників із більш як 50-ти інституцій з України та зарубіжжя, зокрема, представників міністерств, керівників шкіл, працівників навчальних закладів та центрів, профільних установ, громадських організацій, профспілок, науковців, експертів.
Чернівецьку область представляла делегація Буковини в складі: Григорій Білянін, директор Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області; Світлана Волошин, методист Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області; Надія Ісанчук, виконуюча обов’язки завідувача обласної психолого-медико-педагогічної консультації; Іван Коропецький, директор комунального закладу «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4»; Наталія Ткачук, виконуюча обов’язки директора комунального закладу «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 2»; Антон Казанський, директор обласного Центру медико-соціальної реабілітації дітей з органічними ураженнями нервової системи; Наталія Пасічник, начальник відділу соціальних гарантій, пільг та у справах сім’ї.
Відкриваючи парламентські слухання на тему: «Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушенням психофізичного розвитку: проблеми та шляхи їх вирішення», Р.Кошулинський, заступник Голови Верховної Ради України Руслан Кошулинський зазначив, що в Україні, як і в усьому світі, спостерігається тенденція до зростання кількості дітей з такими вадами. Зокрема, загальна чисельність дітей-інвалідів збільшується щорічно на 0,5% і станом на початок року сягнула показника 167 059 осіб або 2,0% від усього дитячого населення країни.
«Необхідно вжити невідкладних заходів, націлених на реалізацію соціальних потреб дітей-інвалідів, насамперед, нівелювати обмеження, які перешкоджають процесам їхньої соціалізації та індивідуального розвитку, впровадження ефективних форм соціальної допомоги і підтримки», - підкреслив Заступник Голови Верховної Ради.
Надзвичайно гострим Р.Кошулинський також назвав питання стану здоров’я дітей-інвалідів, зазначивши, що не останню роль тут відіграють недосконалість існуючої системи медичного забезпечення, погіршення якості продуктів харчування, техногенні перевантаження, зростання стресових ситуацій у повсякденному житті дітей тощо.
У парламентських слуханнях брали участь: Міністр освіти і науки Сергій Квіт, Руслан Салютін, перший заступник Міністра охорони здоров’я, Наталія Федорович, заступник Міністра соціальної політики, депутати Верховної Ради України, керівники шкіл, працівники навчальних закладів та центрів, профільних установ, громадських організацій, профспілок, науковців, експертів.
Голова профільного комітету Лілія Гриневич відзначила, що необхідно оптимізувати систему управління державної опіки дітей з особливими потребами. Зокрема, через мережу інклюзивних ресурсних центрів можна налагодити міжвідомчу координацію. Крім цього, існує потреба у створенні єдиної ресурсної бази для педагогів та батьків дітей з особливими освітніми потребами.
Україна взяла на себе обов'язок впровадити інклюзивну модель освіти, ратифікувавши у 2009 році Конвенцію ООН про права людей з інвалідністю. «Наша мета – створити систему освіти, яка дозволить до кожної дитини ставитися особливо», – сказала Лілія Гриневич, говорячи про важливість впровадження так званої інклюзивної моделі освіти.
Незабаром парламент прийме у другому читанні зміни до закону про дошкільну освіту, щоб передбачити можливість створення при дошкільних навчальних закладах спеціальних та інклюзивних груп. Тим же законопроектом усуваються і законодавчі прогалини, які гальмують впровадження посад асистента вчителя у інклюзивних класах загальноосвітніх шкіл.
За підсумками виступів і пропозицій прийнято рекомендації, які буде подано на затвердження до Верховної Ради України.