Безпека на дорозі - безпека життя!
Саме з такої теми наприкінці вересня 2011 р. для учнів 5-10-х класів в нашій школі відбувся урок з «Основ безпеки життєдіяльності». Його організувала і провела Людмила Олександрівна Тороус, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист, відмінник освіти України.
Актуальність теми уроку важко переоцінити, адже у березні 2010 року в резолюції Генеральної Асамблеї ООН 2011-2020 рр. було оголошено Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху. Нажаль дорожньо-транспортний травматизм відноситься до числа трьох найпоширеніших причин загибелі осіб у віці від 5 до 44 років. У разі відсутності невідкладних та дієвих кроків дорожньо-транспортний травматизм стане, за прогнозами фахівців, п’ятою з найпоширеніших причин смерті в світі, яка щорічно забиратиме 2,4 млн. людських життів.
Вчитель наголошує, що в 2012 році наша країна, спільно із Польщею, буде приймати європейський чемпіонат із футболу. До нас приїдуть сотні тисяч футбольних уболівальників із європейських країн, де ситуація на дорогах є більш спокійною та безпечною. Ми, жителі України, повинні продемонструвати гостям нашої держави не лише гарні стадіони, затишні готелі, смачну українську кухню, привітність і щирість нашої української душі, але й європейське ставлення до безпеки дорожнього руху.
Нижче наводимо стислий план-конспект уроку, яким можна скористатися для проведення аналогічних заходів в інших навчальних закладах.
Триєдине завдання уроку: «Знати. Вірити. Діяти»:
ЗНАТИ способи безпечної поведінки в умовах дорожнього руху;
ВІРИТИ, що ці знання допоможуть убезпечити життя;
ДІЯТИ на дорозі відповідально задля збереження власного життя та життя інших людей.
Особливості конструювання змісту і форми уроку:
- наголосити на основу безпеки на дорозі і забезпечити розуміння тріади «ЛЮДИНА–ДОРОГА–ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ».
- досягти усвідомлення учнями, що середовище існування дитини перенасичено ризиком та небезпеками дорожньо-транспортних пригод.
- обґрунтувати нагальну потребу навчання дітей шкільного віку не тільки правилам дорожнього руху, а, перш за все, формування в них культури поведінки на дорозі.
Дане завдання реалізується в процесі уроку через використання єдиного інформаційного простору з урахуванням вікових та психофізіологічних особливостей дітей-інвалідів 5-10-х класів.
Для основної школи основу уроку складає бесіда з демонстрацією серії слайдів.Урок побудований таким чином, що, перш за все,:
- актуалізується розуміння дітьми безпеки та безпечної поведінки;
- надається допомога дітям більш чітко усвідомити і зрозуміти зміст ключових слів: безпечна поведінка, безпечна дорога, безпечний транспортний засіб, ДТП, правила дорожнього руху;
- проводиться робота над засвоєнням понять з урахуванням вікових та психофізіологічних можливостей сприймання інформації.
Зважаючи на те, що у дітей-інвалідів з вадами слуху переважає конкретно-образне мислення, доцільним є супровід уроку слайдами з короткими текстами і малюнками відповідної тематики та використання сурдоперекладу.